Sunday, May 5, 2013

Pengalaman pertama mengundi

Salam.
Aku antara manusia yang pertama kali mengundi.
berdebar jangan cakap.
macam nak pergi exam SPM
yela,pergi sekola la kate kan.

aku pergi tepat2 pukul8.
sekolah tu 10 langkah je dari rumah aku.
walau 10 langkah, ayah tetap hantar aku dengan kereta.
anak manja la sangat.
sebelum pergi tu macam2 pesanan ade.
betul2 rasa macam nak pergi exam SPM.-_-'

aku ingat sekolah tu akan ade ramai orang bising2.
aku cakap sure aku pening kapala nih
aku jenis tak minat tempat ramai orang dan bising.
tapi kawasan rumah aku sunyi sangat.
semua mengundi secara aman.
bagus sangat
takde provokasi.
takde orang bising2.
senyap je.

pengalaman pertama nih tak la sedasyat mana.
tapi nervous Allah je tahu.
yela, nak pilih pemimpin yang akan memimpin ke jalan Allah bukan senang.
tambah2 dekat kawasan aku nih semua calon bukan Islam.
nervous tu memang Allah je tahu.

aku ini manusia yang jenis diam pasal bab2 politik nih
bagi aku.
aku xpandai.
bukan taknak ambil tahu.
tapi tak banyak ilmu.
nak cakap nak bahas, rase malu.
jadi baik diam.
kalau nak bincang pun dengan orang terdekat je.

aku salute dengan kawan2 aku dekat facebook.
sentiasa berbahas.
sentiasa bagi knowledge bagus2.
tak maki2.
tak cakap benda2 tak elok.
just kongsi knowledge.
aku suka gaya macam tu.

tapi aku dah belajar tinggi tak tinggi jugak la.
kira boleh pilih.
sedangkan adik kecik aku pun paham
mane salah mane betul.
mane elok mane tak.
inikan kita yang dah dewasa.

undi tu rahsia.
nak plilih pemimpin tu rahsia.
tapi bagi aku.
pemimpin aku mesti dapat tolong pimpin aku ke jalan Allah.
sama2 plan bangunkan negara cara Islam.
sama2 plan tolong rakyat dengan cara Islam.
sama2 bersyukur dengan rahmat dan nikmat Allah.
tak kira parti apa. janji Allah yang utama.

aku mohon doa aku yang sikit ini Allah makbulkan.

No comments: