Friday, November 19, 2010

resepi wedges black pepper

Salam...aku tibe2 nak kongsi resepi kepada penggemar cheezy wedges
KFC..hahaha..
sape tak gemar pun leh try resepi nih..hah..nih bukan resepi asli aku..nih resepi kawan aku kat UiTM..Amirah Kamaliah..thanx ek..hehe..

Wedges Black Pepper

Bahan-bahan

1) berapa banyak ketul ubi kentang yang korang nak melantak..tak kisah pun..

2) lada hitam asli

3) garam


cara membuat


mula2 asah pisau tajam2..takot kang tumpul tak mampu nak potong ubi kentang tu..dah lelah plak nanti..


lepas tu potong la ubi kentang tu macam bentuk wedges..potong memanjang..potong dua belah lepas tu potong dua belah lagi..agak2 la bentuk wedges mcam mane yang korang nak..nak nipis ker nak tebal ker..


dah siap potong tus kan air ubi kentang tu sebab nanti lada hitam tak melekat..kate kawan aku..


tumbuk lada hitam sampai lumat betol2..lepas dah lumat taburkan lada hitam dekat ubi kentang tu..lepas tu masuk kan garam secukup rasa[serius aku tak tahu bape sudu nak cakap kat korang..T_T]


gaul sampai sebati..




wedges yang dah digaul dengan lada hitam dan garam


panaskan minyak dalam kuali..kalo tak macam mane nak goreng wedges tu kan..dah panas minyak tu baru masuk kan wedges tu satu persatu..[petua nak tau minyak tu panas ke tak celup je tangan korang dalam kuali tu..agak2 melecur sure la minyak tu panas kan..=p]

dah masak je rupe wedges tu angkat la masuk dalam pinggan..siap!


versi tersusun



versi malas nak susun..


lepas tu hidang la utk sape2 yang nak makan..nak lagi sedap cicah la dengan mayonies[btol ker ejaan nih] dan sos..kalo rase nak kampung skit buat sambal belacan..=p

SELAMAT MENCUBA![tlgla cuba..T_T]

notakaki:adik pompuan aku suruh masuk kan name die sekali..aku letak gambo ko skali nih angah..pueh?





done!

3 comments:

nuR izyan said...

woa...sgt sodap!!!
nk try buat ah..
he3.. :)

yaya kechiq said...

selalu buat macam nih:

lepas dah tuskan kentang tuh gaul dengan tepung serbaguna / tepung goreng ayam . then baru goreng .

tepung tuh xpayah letak air pon . tuang tepung dalam mangkuk then amek kentang & gaul .

dalam 2-4 biji kentang di rebus .
then blend sampai hancur .
panaskan periuk . masuk kan kentang yang dah di blend tadi . masukkan sos tiram sikit , black pepper , lada sulah , garam . then siap . yang ni sos nya . boleh curah kat kentang tuh . act nih sos kentang putar .

yaya kechiq said...

hehee . lagi best kalau ada mayonis skali . mayonis tuh cairkan sikit .
haa time nak blend kentang tuh campur sikit ngan air rebusan nye . slamat mencuba :)